Introductie: KTM 690 Duke en 690 Duke R

Eerste test met deze nieuwe Oostenrijkse eencilinders.

Een week na de EICMA staat KTM’s eerste nieuwe model voor 2016 op het menu. Op Gran Canaria kon redacteur Jarno van Osch de 690 duke en zijn R-versie rijden, zowel op straat als het circuit. We vroegen hem naar zijn eerste bevindingen.

Twee Dukes, een standaard model en een R-versie. Dan moet er verschil te bemerken zijn, toch?
‘Jazeker. Vooraf had ik niet verwacht dat het onderscheid zo groot zou zijn. Vaak blijft het bij wat extra accessoires en een lichte upgrade van vering en remmen, maar KTM moet anders gedacht hebben. Vooral de voorzijde is echt een stuk beter.’

En dus gaat een potentiele Duke-klant automatisch voor de R?
‘Nou ja, er hangt natuurlijk wel een hoger prijskaartje vast aan het stuur van de sportieve variant. Zaken als een monoblock, instelbare vering en een flink elektronicapakket doet de R op € 11.600,- belanden. Dat is toch een serieuze kostenpost voor een eencilinder. Maar goed, gewoon jezelf doen geloven dat deze extra kosten van een R uiteindelijk een investering is voor een hogere tweedehands-prijs.  

En de prijsbewuste rijder, die moet het doen met ‘slechts’ een gewone Duke?
‘Nou, zo zwart-wit kun je het nu ook weer niet bekijken. De 690 is gewoon een erg goede eenpitter, die jouw sportiviteit doet laten bovendrijven. En het grootste unique selling point, het ding stuurt vlijmscherp. Lang geleden dat ik zo’n licht sturende fiets heb gereden. Koop je een Duke, dan weet je in ieder geval dat je veel lol gaat beleven als er serieus bochtenwerk op je pad komt.’ 

Dus ook bij deze KTM geldt, ready to race?
‘Zeker te weten. De Duke wil maar al te graag dat je de teugels laat vieren. Met het optionele traction control en motor slip regulation kan dat ook nog eens op een redelijk veilige manier. Maak je een foutje, dan word je niet gelijk genadeloos afgestraft met een deuk in je Duke. Op de R zit dat overigens standaard in het totaalpakket, daar is de traction control en ABS zelfs hellingshoek geregeld. Wat dat betreft kun je deze middenklasser haast niet meer vergelijken met de anderen in deze klas. Zeker de sportievere R niet.’

De test met de 690 Duke en zijn R-versie staat donderdag in de nieuwe MOTO73. Online is deze hier te koop.  

 

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.