Custom Scrambler 1

Moto Puro Nuenen presenteert de eerste Nederlandse inzending voor de Custom Rumble van Ducati.

Foto’s: Moto Puro/Mark Kamphuis

Een tijd geleden berichtten we al over de start van de Custom Rumble van Ducati. Een wedstrijd waarin Ducati-dealers van over de hele wereld meestrijden om de gaafste, custom Scrambler te bouwen. Via Instagram hebben we al een tiental motoren leren kennen. Via dit medium wordt ook gekeken welke Scrambler de meeste likes krijgt en daarmee dus de publieksprijs wint. 

Vandaag maakten we kennis met de eerste Scrambler van eigen bodem. Moto Puro uit Nuenen bouwde al een tijd aan de AL13 Blue. AL13 staat voor de elementaire benaming van aluminium. De Scrambler is door Moto Puro flink onder handen genomen. Moto Puro: “De Scrambler is compleet ontmanteld tot alleen het motorblok nog op de brug stond. Bij het opnieuw opbouwen hebben we gekeken naar bijvoorbeeld de lijnen die in het frame zitten en daarop is een geheel nieuw ontwerp gecreëerd. Gebruikmakend van handgemaakte nieuwe delen of gemodificeerde delen van andere types Ducati.” 

Wat opvalt is dat de swingarm omgekeerd is. Dat bracht wat problemen met zich mee omdat op de originele motorfiets de ketting boven de swingarm door loopt. In dit design loopt de ketting juist onder de swingarm. Door de ketting te verplaatsen moest vervolgens ook de achterschokbreker verplaatst worden. Een flinke ingreep dus.

Een andere detail is de tank die met de hand uit aluminium is geklopt (vandaar de naam AL13). De tank is aan de bovenkant gemaakt om op de achterzijde van een Panigale 1199 te lijken. Om de lijn in het design niet te verstoren is er voor gekozen om de tankdop niet bovenop de tank te plaatsen, maar onder het aluminium afdekplaatje van de buddyseat. Hoe komt de benzine dan in de tank? Via het buizenframe. Ingenieus en ook nog een lust voor het oog.

Verder is de voorvering verlaagd, het subframe aan de achterzijde helemaal vernieuwd, het zadel handgemaakt, zijn de achterlichten in het achterframe verwerkt en is de uitlaat zelfgemaakt op basis van een uitlaat van een 1198. Last but not least is de motor contactloos gemaakt. Aan en uit gaat hij nu op commando van een afstandbediening.

Vind jij dat dit de gaafste Scrambler is die meedoet in de wedstrijd? Geef het design van Moto Puro een like op Instagram!

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.