15 jaar MotoGP

Of moeten we eigenlijk zeggen: 15 jaar Rossi?

Foto: Henk Keulemans

Dit jaar bestaat de MotoGP 15 jaar. Nou ja, in de nieuwe stijl dan. In 2002 werden de motoren in de koningsklasse van 500cc opgeschaalt naar het dubbele. Feest dus! In de geheel nieuwe MOTOR Magazine staan we stil bij deze mijlpaal en kijken we onder andere waar de coureurs uit 2002 nu zijn, hoe de techniek zich heeft ontwikkeld enrijden we zelf op een échte GP-machine. Daarnaast rijden we weer met flink wat motoren: De Ducati SuperSport (S), Kawasaki Z1000R, KTM 1090 Adventure en 1290 Super Adventure S,  BMW K1600GT en Triumph Street Triple RS. We spreken Matrix-acteur Keanu Reeves over de motorfietsen die hij bouwt en gaan op bezoek bij de Indiase Royal-Enfield fabriek. Als kers op de taart reizen we af naar Transsylvanië om de roots van Dracula te vinden.

Maar ook verdiepen we ons in het fenomeen ‘Valentino Rossi’. Wat zou de MotoGP zijn zonder die charismatische Italiaan? Verschillende kenners geven hun mening, zoals bijvoorbeeld Livio Suppo, baas bij Honda en in de Grands Prix aanwezig sinds het begin van de jaren negentig. “Het is heel moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen, maar waarschijnlijk was de MotoGP een sport geweest die een specifieke groep fans aanspreekt, een sport voor de pure motorsportliefhebbers.” Suppo vergeleek het met de skisport. “Het is een beetje als de wereldbeker downhill voor Alberto Tomba. Tomba heeft de sport een enorme duw gegeven binnen en buiten Italië, maar nadat hij stopte, is het weer iets geworden voor een kleine groep landen, Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen.” 

Lees het hele artikel in de nieuwe MOTOR! Vanaf vandaag in de winkel, maar ook los te bestellen via het web.

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.