Suzuki GSX-R750 maakt rentree

En waarom we daar uitermate vrolijk van worden.

Barry Sheene, Kevin Schwantz, Kenny Roberts Jr; heel wat bekende namen zijn te linken aan Suzuki’s sportieve verleden, maar GSX-R750 is misschien nog de bekendste naam van allemaal. Die naam gaan we binnenkort in een nieuw jasje terugzien.

Welingelichte kringen weten dat het binnenkort zo ver is. Dat Suzuki behalve een nieuwe duizend ook een compleet nieuwe zeven-en-een-half in het gamma zal hebben, wat op zich een bijzondere, maar desondanks prima te verklaren keuze is van de firma uit Hamamatsu.

Suzuki was namelijk de eerste die de stekker uit de 600-klasse trok toen ze de GSX-R600 trokken in 2014 en besloten hem niet langer op kenteken te zetten. Euro4-klaar maken werd dus niet eens overwogen, maar belangrijkste overweging was een verkoop van slechts vijftien exemplaren in geheel 2013. Geen vraag? Dan ook geen aanbod.

Maar is er voor een nieuwe GSX-R750 wel vraag dan? Niet specifiek, maar juist uitgevoerd kan die er wel komen.

VRIJ SPEL
De moderne superbike is een waanzinnig stukje fijntechniek met gigantisch veel vermogen, bakken elektronica en een verkoopprijs die je maag een looping doet maken. Dat komt vooral omdat de machines geschikt moeten zijn als basis voor een raceklasse, terwijl de 750cc-Superbikeklasse al in 2002 het leven liet. Suzuki heeft met het invullen van de GSX-R750 dus vrij spel, zoals Kawasaki met de 636cc ZX6R deed en Ducati met de 1299 Panigale doet.

En dat maakt de 750 juist nu een slimme richting; ‘het stuurgemak van de 600 met te behappen en bruikbaar vermogen van een 1000’. Ten minste, dat was altijd het credo. Nu kunnen daar moderne elektronica en een relatief schappelijke prijs bij als verkoopargumenten. Wellicht speelt zelfs de variabele kleptiming van de 1000 straks een rol?

AFWACHTEN
Naar het schijnt wil Suzuki ook de GSX-R1400 Hayabusa vervangen voor een Euro4-vriendelijke machine, dus wellicht zien we in het najaar wel twee nieuwe GSX-R-en onder een laken vandaan verschijnen.

Tot dan is het afwachten, maar het vooruitzicht van een competitief geprijsde sportmotorfiets met moderne elektronica, licht stuurkarakter, bruikbaar vermogen en looks in lijn met de nieuwe GSX-R1000, dat zou het ’t wachten wel waard moeten maken.

Foto’s: Luc Verbeke en Suzuki

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.