Wat kost racen?

Als klantenteam in de MotoGP en het Europees Superstock 1000.

Dat de bedragen die in de MotoGP omgaan astronomisch hoog zijn, is waarschijnlijk voor maar weinig mensen echt verassend. Topcoureurs strijken dito salarissen op en dan hebben we het nog niet eens over de kosten van een MotoGP-machine. Fabrieksteams hebben hiervoor de volledige support van het hoofdkantoor, klantenteams leasen de motor. En ook dat is aardig aan de prijs. Hoe groot is bijvoorbeeld het complete budget voor alle Tech3-activiteiten heden ten dage? ‘Dat ligt tussen de achtenhalf en negen miljoen euro’ onthult Tech3-teambaas Hervé Poncharal in de nieuwe MOTO73. Hierin schrijven we over kosten in de wegrace.

Natuurlijk is de MotoGP in de racerij de overtreffende trap. Iets lager op de ladder staat het WK Superbike en al haar aanverwante klassen. Ook daarover lees je in de nieuwe MOTO73. We hadden namelijk een openhartig interview met Teammanager Rob Vennegoor. Hierin deed de Nederlander een boekje open over de kosten in het Europees Superstock 1000-kampioenschap in zijn Agro On – Benjan – Kawasaki –team.

Velen die een race van het Europees Superstock 1000-kampioenschap zien staan in het programmaboekje van het WK Superbike op Assen, vinden dan dat ze rustig een plaspauze kunnen gaan inplannen. Of even koffie kunnen gaan halen, want dit kampioenschap wordt gezien als een bijklasse. Toch wordt er behoorlijk goed in gepresteerd. En in geïnvesteerd. Want racen in dit kampioenschap is óók niet bepaald goedkoop. 

“Ongeveer een ton per seizoen per rijder”, zo leert Vennegoor ons. Om nog maar wat te noemen: “Wij krijgen de banden van Pirelli, inclusief de bandenservice, en dat kost € 14.500 per rijder per jaar.” Van die ton in totaal per jaar vloeit €22.000 rechtstreek naar organisator Dorna. Puur aan inschrijfkosten. Wat het team daar allemaal voor krijgt en hoe het hele plaatje wordt gefinancierd lees je in de nieuwe MOTO73. Donderdag op de deurmat en in de winkels!

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.