Meer duidelijkheid over de nieuwe rijbewijsregels

Het CBR legt uit en wij beginnen het voorzichtig te begrijpen.

Dat er veel te doen is om de nieuwe rijbewijsregels, is wel duidelijk geworden nadat wij er eerder deze week over schreven. En dat niet voor iedereen duidelijk is wat precies de gevolgen zijn, ook.

Want hoe werkt dit buiten Nederland? In België mag je met je autorijbewijs een 125cc besturen, maar over de grens niet. Is een 21-jarige met A straks wel legaal in het buitenland op pad?

Het antwoord is een ja met een maar. Bedenk je namelijk wel dat je alleen op een A1- en A2-motor mag rijden (die categorieën staan gewoon op het rijbewijspasje aangegeven) én een driewielig motorvoertuig met onbeperkt vermogen. Je mag simpelweg nog niet op de A-motor rijden, ook niet in het buitenland. Pas na twee jaar vervalt namelijk code 80 en mag je op de tweewielige motor rijden van de categorie A. Om verwarring in het buitenland te voorkomen, moet je dan ook een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. En ja, dat kost geld… 

En wat als je als 21-jarige een A2-rijbewijs hebt. Moet je dan nog wel apart examen doen? 

Ook dit is een ja met een maar. Er wordt nooit ‘automatisch’ een rijbewijs van een hogere categorie afgegeven. Er moet altijd eerst een examen gedaan worden via het getrapte systeem (A1 – A2 – A), dat is en wordt niet gewijzigd. Als je twee jaar in bezit bent van een A2 rijbewijs dan mag je het A-examen doen. Dat is één praktijkexamen verkeersdeelname, waarmee je het categorie A-rijbewijs haalt. Omdat je dan het getrapte systeem volgt, heb je niet te maken met code 80. Code 80 is namelijk alleen van toepassing als het A-rechtstreeks examen gedaan wordt.

We geven het toe, pittige kost. Binnenkort in MOTO73 meer hierover!

Foto: ANP

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.