Elektromobiliteit 2.0?

Waarom elektromobiliteit nauwelijks op gang komt, en de oplossingen daarvoor.

Onlangs trok Kymco in Japan het doek van de nieuwe iONEX; een nieuwe elektrische bromscooter die je niet zo gauw zult verwachten op een motorsite zoals deze. Maar, het gaat om de achterliggende techniek die wel degelijk oplossingen biedt die we binnen afzienbare tijd ook kunnen verwachten in elektrische motoren en motorscooters. Zeker als je nagaat dat Kymco zo’n beetje hofleverancier is bij vele andere motorfabrikanten. Herinner je de Kawasaki J300 nog?  Jawel, die kwam uit de fabriek van Kymco. Ook BMW winkelt graag bij de Taiwanese fabrikant, bijvoorbeeld voor de motorblokken van de C650-scooterserie. Kymco heeft de grote scootermarkt inmiddels zelf ook ontdekt, getuige de AK550. Ofwel; het is de moeite waard om Kymco’s nieuwe project eens goed te bekijken. 

De problemen
Tijdens de presentatie belicht Allen Ko, grote baas bij de Taiwanese fabriek, de problemen die de consument tot nu toe ervaart bij elektrische tweewielers: 

1. Het opladen duurt te lang
2. De actieradius is beperkt
3. Er zijn niet genoeg oplaadmogelijkheden
4. Het design van de tweewielers is onaantrekkelijk.

In die eerste drie kunnen we ons vinden, maar de BMW c-Evolution is qua design toch op z’n minst vooruitstrevend te noemen. 

De oplossingen
Kymco’s iONEX-project biedt, naar Kymco’s zeggen, oplossingen voor de vier problemen. Puntsgewijs lopen we ze langs.

1. Niet meer wachten op een volle accu
In motorland is het nog heel simpel; je moet inpluggen en wachten totdat de accu voldoende is opgeladen. Voor elektrische brommers en scooters zijn er al mogelijkheden met draagbare accu’s, maar feit blijft dat je moet wachten totdat ze zijn opgeladen. Kymco werkt met iONEX echter met één niet verwijderbare interne accu, met daarbij losse accu-packs. Wanneer de mobiele batterij(en) opladen, kun je altijd nog rijden met de interne accu die dan al de energie uit de losse accu’s heeft gehaald. Wanneer er meerdere accu’s zijn ingeplugd, laadt iONEX altijd de interne accu op terwijl de benodigde energie voor aandrijving uit een mobiele accu wordt gehaald zodat de interne accu zoveel mogelijk vol is.

2. Mobiele accu’s verlengen actieradius
Met de mogelijkheid om vijf mobiele accu’s mee te nemen, claimt Kymco een actieradius van 200 kilometer. Waar je al die accu’s laat? Er kunnen er drie onder het zadel, en twee onder je voeten. De mobiele accu’s wegen net geen vijf kilo, zijn makkelijk draagbaar en gemakkelijk in te pluggen in zowel laadstations als mobiele thuisladers. We moeten hierbij wel opmerken dat deze actieradius voor motoren of motorscooters natuurlijk nog lang niet genoeg is; maar zogauw dit systeem doorvloeit naar de motormarkt, zal het ongetwijfeld veel hoger liggen i.v.m. de extra ruimte.

3. Netwerk van oplaadmogelijkheden
Opladen terwijl je onderweg bent, moet ook makkelijker. Binnen afzienbare tijd wil Kymco in tien landen een netwerk hebben vol laadstations en service-punten. De laadstations zijn kasten waarin je je accu simpelweg kunt inpluggen, bij de service-punten kun je de accu inleveren om ‘m later weer op te halen. Bij de laatste gaat het vooral kroegen, koffietentjes en andere zaken waar stadsmensen zich graag ophouden.
Nederland behoort nog niet tot de landen waarin aan zo’n netwerk wordt gewerkt, maar als het lukt om deze iONEX-accu’s tot dé standaard te krijgen in de andere landen, kan het verder uitgerold worden.

Samengevat? Kymco mikt op een toekomst waarbij één interne accu de mogelijkheden vergroot. Dankzij die accu kun je de mobiele accu’s aan de lader leggen, maar nog wel een ritje maken naar een oplaadstation of omruilpunt voor mobiele accu’s. 

 

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.