Getest: BMW F750GS

Waar de F850 GS gericht is op off én on road, is deze F750 GS overduidelijk voornamelijk voor gebruik op straat. Hoe goed dat gaat? We ontdekten het in Spanje.

Met de komst van de nieuwe generatie F-modellen van BMW is er een heleboel verandert. Beginnend met de naam natuurlijk. Voorheen waren het de F800 en F700 maar door de grotere cilinderinhoud van de geheel nieuwe paralleltwin werden het de F850 en F750. In de vorige editie van MOTO73 legden we dat nieuwe blok al helemaal bloot. Dat was ook wel nodig, want er is eigenlijk nog maar weinig over van het oude blok dat ooit in samenwerking met Rotax werd ontwikkeld. Van dat blok kan de F750 ook profiteren. Hij deelt dit namelijk met de F850 maar in de ECU is hij wel geknepen om minder vermogen en koppel te produceren. In de vorige editie las je overigens ook al alles over de F850 die, door middel van wat extra opties, geoptimaliseerd kan worden voor off road gebruik. Hoewel je dat ook zou kunnen doen met de F750 is het vooral duidelijk dat deze knaap meer gericht is op de Strasse. Met wat opties als de elektronische dempingsunit en extra rijmodi waaronder standje ‘Enduro’ is er natuurlijk nog wel wat van te maken, maar standaard is dit vooral een straatfiets.

Bijna identiek
Sinds de introductie van de twee F-modellen in 2007 bestaat er al verwarring over de naam. Veel mensen zijn er namelijk van overtuigd dat de 750 ook daadwerkelijk 100 cc minder heeft dan zijn 850 broer. Laten we dat nou eens voor eens en altijd de wereld uit helpen: de 850 en 750 hebben beiden 853 cc.  Het verschil zit hem voor de 750 enkel in het feit dat hij in de ECU geknepen is. Voor de rest is de staande tweecilinder helemaal hetzelfde. Ook het frame, waarin het blok een dragende functie heeft ingenomen, is hetzelfde. De tank die op de nieuwe F-modellen niet meer onder het zadel zit maar gewoon boven het motorblok heeft ervoor gezorgd dat de zithoogte naar slechts 815 millimeter kon dalen. Met een andere zadel kan dit zelfs 790 mm worden en laat je de vering nog wat zakken dan kan het zelfs 770 mm worden. Met die twee aanpassingen is de F750 35 mm lager dan de F850 met diezelfde aanpassingen. Het rijwielgedeelte verschilt dan weer wel lichtelijk. De F750 heeft een kleiner, 19 inch voorwiel en telescopische voorvering. Die combinatie aan de voorkant is dan ook misschien wel het beste voorbeeld dat de F750 vooral op het verharde hoort, daar heb je nu eenmaal niet veel voordeel van een 21 inch voorwiel en omgekeerde voorvork. Voor de rest zijn de twee zelfs qua uiterlijk bijna identiek. Zelfs qua rijervaring merk je weinig verschil. Wel gezegd moet worden dat er wat meer trillingen in de handvatten door resoneren op de 750. Ook zit er een wat korter ruitje op waardoor je iets meer wind vangt.  

Net iets minder
Al met al verschilt de F750 dus maar minimaal van de F850. Toch merk je wel dat op de plaatsen waar ze verschillen, de F750 altijd de mindere is. Iets meer trillingen in het stuur, iets minder windbescherming en zelfs iets minder opties. Al is dat optiepakket nog steeds erg groot. Met de toevoeging van handkappen, handvatverwarming en cruisecontrol heb je je F750 nog beter uitgerust voor straatgebruik. Hetgeen waar hij zich het beste voelt. Het vermogen komt er net iets minder lekker vloeiend in maar je hebt genoeg trekkracht om op snelwegen comfortabel mee te komen. Topsnelheid? Zo rond de 190 km/u. Hard zat want de windbescherming is natuurlijk slechts beperkt. Tenslotte is er nog een punt waarop de F750 de mindere is. De prijs. Maar dat is dan ook meteen het enige punt waar de mindere zijn helemaal niet erg is. Voor de 750 betaal je namelijk bijna drieduizend euro minder vergeleken met de 850. Zet de wat mindere capaciteiten van deze 750 meteen goed in perspectief.

Tekst: Tom van Appeldoorn, Fotografie: BMW; Daniel Kraus, Markus Jahn, Jörg Künstle

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.