Benzinetekort in Nederland! Maar waarom?

Zelfs de droogte blijkt een oorzaak te zijn.

Nee-nee, even geen zorgen over stijgende benzineprijzen. Want hoewel er momenteel een benzinetekort is in Nederland, zorgt dat niet voor het opdrijven van de prijzen. Het probleem zit ‘m namelijk niet in het Midden-Oosten, maar in ons eigen landje.

BP en Shell bevestigen vandaag het beeld dat al enkele weken bestaat; dat sommige pomphouders zonder benzine zitten. Vaak gaat het alleen om een specifiek mixje zoals V-Power, maar de laatste dagen is soms ook de gewone Euro op. Als oorzaken worden de aantrekkende economie, de vakantie en zelfs de droogte genoemd. 

Laten we eerst eens met die laatste reden beginnen; de droogte. Wat heeft dat nou met de benzine-toevoer te maken? “Schepen die vanuit Rotterdam brandstofdepots in het binnenland beleveren, mogen niet meer maximaal beladen worden vanwege de lage waterstand in de rivieren”, zegt Wim van den Dool van transporteur Van Waveren tegen de NOS. “In depots in bijvoorbeeld Arnhem of Kampen is minder brandstof. Dus moeten chauffeurs soms naar Rotterdam rijden om het daar te halen. Dat kost meer tijd.”

Een woordvoerder van de BP verklaart, eveneens aan de NOS, dat het bij de BP vooral met een tekort aan chauffeurs te maken heeft: “Het speelt al sinds enkele weken”, zegt een woordvoerder van BP. “Heel onwenselijk. Het heeft vooral te maken met een tekort aan chauffeurs. Wij proberen in overleg met onze transporteurs de tekorten zo snel mogelijk weg te werken. Het betreft overigens vooral de onbemande pompen.”

Dat tekort aan chauffeurs heeft vooral te maken met de vakantietijd. Maar ook de aantrekkende economie speelt daarin een rol; het is voor transportbedrijven steeds moeilijker om chauffeurs aan te trekken. Bovendien moeten ze speciale diploma’s hebben om met brandstoffen te mogen rijden.

Foto: Jowin Boerboom

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.