Ago niet te spreken over MV in Moto2

Bepaald niet op zijn mondje gevallen, die ouwe kampioen…

Giacomo Agostini, of Ago voor de liefhebber; een man met een CV – en wat voor een! De vijftienvoudig wereldkampioen won tussen 1963 en 1977 liefst 122 races, waarvan het gros met MV Agusta. En juist dat Italiaanse merk krijgt nu de wind van voren van hun coryfee.

Tegenover Speedweek heeft Ago verklaard dat hij niets ziet in de deelname van zijn oude werkgever in het Moto2-wereldkampioenschap volgend jaar. Ago: “Het frame is niet van MV, de motoren zijn niet van MV, de vering is niet van MV, de wielen zijn niet van MV; niets is van MV. Het is een marketingstunt!”

De 72-jarige Italiaan spreekt van heiligschennis en vreest dat het project de naam van het merk door het slijk zal halen. MV Agusta dacht daar bij de presentatie van hun Moto2-prototype duidelijk anders over. Zij zijn namelijk bovenal razendenthousiast na 42 jaar terug te keren op Grand Prix-niveau, waar het merk in het verleden liefst 37 constructeurtitels wist te veroveren, waarvan bijna een derde mede gewonnen werd dankzij Agostini.

Onzekerheid
De kritiek van de gepensioneerde motorcoureur – die her en der nog altijd als MV-ambassadeur opduikt – is ergens te begrijpen. Hij heeft MV Agusta zoals het een beetje Italiaan betaamt logischerwijs hoog zitten en zou eerverlies zonde vinden, maar wellicht zijn zijn vrezen onnodig, want MV Agusta’s deelname in het Moto2-kampioenschap staat vooralsnog op losse schroeven.

De Zwitserse framemakers van Suter zijn betrokken bij het project evenals Forward Racing, en laten beide partijen het de laatste tijd nou bepaald niet gemakkelijk hebben. Forward Racing vertoont momenteel een fikse dip in resultaten en Suter zit in de GP’s ook in zwaar weer sinds de Kalex’en, KTM’s en zelfs Speed Up’s de Zwitserse fabrikant voorbijgestreefd zijn in de middelste GP-klasse.

Daarnaast heeft de MV-fabriek het huishoudboekje net weer een beetje op orde en lijkt het onvermijdelijk dat het geld voor een GP-team zal leiden tot een terugtrekking elders. Het World Supersport 600-team doet het niet onverdienstelijk, maar met name de WK Superbike-ploeg kan sinds het vertrek van Leon Camier weinig inbrengen in de productie-gebaseerde topklasse. Of een GP-deelname valt of staat bij het terugtrekken van zowel de F3 675 in WSS en de F4 1000 in het WSBK zullen de boekhouders in Varese vooral bepalen, maar hoe je het ook wendt of keert; Ago lijkt er niet rouwig om als het geheel voorlopig bij dat Moto2-prototype blijft.

Neemt niet weg het prototype in kwestie er verdraaid veelbelovend uitziet en MV Agusta als ‘fabrieks’-deelnemer een prima toevoeging aan de Moto2 zou kunnen zijn.

Foto: MV Agusta/Motor.nl

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.