Feiten: 2019 BMW R1250GS

Wat we nu al weten van BMW’s nieuwe grote allroad.

We zullen er nog even op moeten wachten, maar op de Intermot in Keulen zou ons wachten beloond moeten worden; BMW komt met de opvolger van de R1200GS, die we in de huidige vorm sinds 2013 kennen. De Britse motorsite van BikeSocial hebben hun hand op een lijst specificaties weten te leggen. Wij nemen ze even met je door.

Om te beginnen de cilinderinhoud, want die neemt – logischerwijs – toe, van de 1170cc R1200GS tot 1254cc bij de R1250GS. Het vermogen en koppel was bij de R1200GS perfect in balans met 125 pk en 125 Nm, maar of diezelfde vlieger voor de 1250 opgaat is nog even onduidelijk, aangezien er enkel topvermogen genoemd wordt. Dat neemt met een kleine 10 pk toe tot 134.1 pk bij 7.750 tpm – hetzelfde toerental als bij de 1200 dus. Je mag er min of meer vanuitgaan dat de 1250 een vergelijkbare interne balans kent en het koppel door de toegenomen motorinhoud een vergelijkbare aantal newtonmeters toeneemt als het motorvermogen. Overigens wordt er weinig meer duidelijk over het gerucht of de 1250GS variabele kleptiming krijgt, maar een dergelijke tussenkomst zal misschien niet veel extra toevoegen aan de absolute cijfers, maar de beschikbaarheid en bruikbaarheid van koppel en vermogen des te meer.

Verder lijken de specificaties weinig gekkigheid te bevatten. Zo neemt de wielbasis van de reguliere GS met 7 millimeter af tot 1.500 mm precies. De 1250GS Adventure behoudt dezelfde wat langere 1.520 mm wielbasis die de 1200GS nu ook al heeft. 

Wat zijn rijklaargewicht betreft, wordt de GS er in zijn nieuwe vorm niet lichter op, maar ook niet veel zwaarder. Waar de 1200GS en 1200GS Adventure respectievelijk 244 en 263 kilogram – de Adventure heeft een 30 liter-tank; 10 liter meer dan de gewone – op lieten tekenen, leggen de beide 1250s precies 5 kilo meer in de schaal. Een mogelijke verklaring kan gevonden worden in het toepassen van de geruchtmakende variabele kleptiming, maar aangezien de geluidsproductie geregistreerd terugkomt van 92 dB tot 88 dB is het ook goed mogelijk dat het uitlaatsysteem fiks zwaarder wordt.

Alles op een rijtje
Hieronder nog even alles voor je op een rijtje, met als kanttekening dat specificaties nooit het hele verhaal vertellen. Zwart op wit kun je uit de specificatielijsten vaak veel halen, maar sommige motoren worden er juist door opgehemeld, terwijl andere enorm tekort gedaan worden door enkel zwart-wit de cijfertjes te bekijken. 

Het wachten is dan ook op de Intermot, welke tussen 3 en 7 oktober plaatsvindt. BMW vinden we te zijner tijd in Hal 6 en al het nieuws komt uiteraard ook terug op Motor.nl. 
Motor.nl: BMW R1200GS vs R1250GS

Foto’s: BMW Motorrad/Motor.nl

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.