Houdbaarheidsdatum helmen

Daar pleiten KNMV en MAG voor in een poging het aantal verkeersdoden nog verder terug te dringen.

Het blijft altijd rottig om te lezen maar daarom is het misschien nog wel iets belangrijker om het er toch over te hebben: het aantal verkeersdoden. De kans dat een motorrijder komt te overlijden  loopt terug maar is nog altijd relatief hoog. Slechts een paar jaar geleden was 1 op de 10 verkeersdoden een motorrijder. In 2017 is dat teruggelopen naar 1 op de 12. Toch kan het nog beter. Dat vinden ook de KNMV en MAG. Het laatste onderzoek dat werd gedaan naar verkeersongevallen met motorrijders is reeds twintig jaar oud. Tijd voor een nieuwe dus. Eind dit jaar zal er daarom een nieuw Strategisch Plan Verkeersveiligheid gepresenteerd worden. In edat plan wordt de balans opgemaakt over de hudiige situatie en wat er kan gaan komen. Op basis daarvan kan er dan beleid gemaakt gaan worden.

THT-datum
Mogelijke ideeën voor nieuw beleid zijn er al genoeg. De MAG en de KNMV ahebben genoeg aangedragen. Nog meer mensen een rijvaardigheidscursus laten volgen is bijvoorbeeld een goede manier om het aantal ongevallen terug te dringen. Ook moet er gekeken worden of de overheid meer druk kan zetten op Europa wat betreft ‘intilligente bestuurdershulpjes’. Systemen zoals de rijbaan-asisst en adaptieve cruise-control moeten aan hogere eisen gaan voldoen waarbij detectie van motorrijders en andere zwakkere weggebruikers veel strenger gecontroleerd zal worden. Tot dusver vrij logische stappen. Een iets minder voor de hand liggende maatregel is een houdbaarheidsdatum op je helm. Die verliest volgens de twee organisaties na verloop van tijd namelijk beetje bij beetje zijn bescherming waardoor je met verouderde helm zomaar meer risico kan lopen op blijven letsel of erger. Een tenminste-houdbaar-tot datum (THT) zou zomaar eens uitkomst kunnen bieden. Wij zijn benieuwd of we daadwerkelijk met een stempel op ons doppie komen te rijden binnen aanzienbare tijd.

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.