EICMA: KTM 790 Adventure (R)

Na ontelbare plaagstootjes, presenteert KTM eindelijk de productieversie van de 790 Adventure. R-versie komt als onverwachte bonus.

De introductie waarvan je wist dat die zou komen: op Eicma zien de KTM 790 Adventure en 790 Adventure R dan toch echt het daglicht. De natuurlijk habitat van de gewone Adventure is asfalt, de R gedijt op alle soorten ondergrond. Het ruigere uiterlijk is al een veeg teken, maar de technische specificaties vertellen het hele verhaal. De R heeft voor en achter veerwegen van 240 mm, de gewone Adventure 200 mm. De grondspeling van de R bedraagt 263 mm in plaats van 233 mm.  De WP-vering verschilt niet alleen qua veerweg, maar ook van diameter. De R heeft een flinke 48 mm diameter tegenover 43 mm voor de gewone.

Meer comfort
De wielmaten zijn voor beide modellen gelijk, maar de R heeft een langere wielbasis om de rust te bewaren in lastige offroadomstandigheden.  Het zadel staat 30 mm hoger op een indrukwekkende 880 mm.  Omdat windbescherming en comfort meer prioriteit hebben op de 790 Adventure heeft die een groter windscherm en gematigde allroadbanden. Een twintigliter benzinetank staat garant voor een actieradius van vierhonderd kilometer.

Twintig kilo zwaarder
Tot zover de verschillen: qua rijwielgedeelte en blok tappen de twee namelijk uit exact hetzelfde vaatje. De paralleltwin die we al kennen uit de 790 Duke drijft de allroads aan. Het levert 95 pk @ 8.000 tpm en 88 Nm @ 6.600 tpm. In vergelijk met de naked verliest het blok dus tien pk, maar waarschijnlijk heeft het daardoor een dikker middengebied. In vergelijking met de 790 Duke zijn de twee avonturiers twintig kilo zwaarder, maar van 189 droge kilo’s schrikt niemand.

Volledig bij de tijd
Beide avonturiers hebben een stalen buizenframe. KTM maakt altijd frivole stuurfietsen, maar om het stuurgeweld niet volledig uit de klauwen te laten lopen, monteren de Oostenrijkers een stuurdemper. De veervoorspanning van de achterdemper laat zich zoals verwacht aanpassen. Ook elektronisch is het duo bij de tijd met bochten-ABS, bochten-tractioncontrol en verschillende rijmodi. Op prijzen en levertijd is het nog even wachten.

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.