Triumph presenteert Speed Twin

Op basis van de Thruxton probeert de legendarische naam opnieuw furore te gaan maken.

Zeg je Triumph, dan zeg je Bonneville, Maar ook Speed Twin. Sterker nog: zonder de Speed Twin is het maar de vraag of Triumph nog zou bestaan. Na de tweede wereldoorlog trok de 500 cc Speed Twin 5T volle zalen.

Ja, dat zijn flinke schoenen om te vullen. Maar hij is al een eindje op weg. De 2019 Speed Twin is namelijk grotendeels op basis van de Thruxton gebouwd. Leg je de specificaties naast elkaar dan zou je zelfs kunnen spreken van een Thruxton met een hoog stuur, maar dat gaat net iets te ver. Qua looks verschillen ze redelijk veel, onderhuids veel minder. Niet dat dat erg is overigens want die vloeistofgekoelde parallelle 270° 1200cc tweecilinder is puik! We schrijven 97 pk aan piekvermogen en 112 Nm koppel. Wat betreft verbruik geeft Triumph 4,8 liter per 100 km op. De ‘HP Bonneville’-twin – waarbij HP staat voor High Performance, is getuned met een Truxton-afstelling. In de praktijk wil dat zeggen dat je gewoon onvervalste Thruxton-prestaties krijgt. 

Goed, de Speed Twin dus. Wat uiterlijk vertoon betreft past hij goed in de retro-lijn die Triumph voert. Het korte zadel met minuscule achterlichtje en stalen en aluminium onderdelen met een geborstelde afwerking zorgen voor een hint van caféracergenen. Toch is het vooral een enorm dikke naked. Iets sportiever dan de Bonneville T120, veel comfortabeler dan de Thruxton en vele malen dikker dan de kleinere en lichtere Street Twin. Laten we het erop houden dat hij een niche vult die nog niet bediend werd door de andere 7 moderen klassiekers van de Britten.

Iets beter?
De Speed Twin heeft gegoten aluminium wielen en een swingarm die bestaat uit stalen buizen. Wellicht dat daar iets van het gewichtsverschil met de Thruxton – die stalen wielen heeft –  in gevonden kan worden: dat is namelijk liefst tien kilo in het voordeel van de Speed Twin. Qua vering maakt hij gebruik van dezelfde 41 mm telescoopvork en duoschokbrekers aan de achterzijde van Kayaba. Met twee 305-schijven en Brembo vierzuigerklauwen gaat de klassieke naked er qua remkracht zeker weten op vooruit aan de voorzijde, aan het achterwiel neemt dit iets af doordat de schijf van 255 mm krimpt naar een 220 mm exemplaar. Ondanks dat de Speed Twin groter oogt dan de Thruxton is de zithoogte lager. Slechts 807 mm ben je verwijderd van de grond. Wel is het stuur met 760 mm breder en de wielbasis met 1430 mm langer.

Qua standaarduitrusting kun je led-dagrijverlichting opschrijven, ledverlichting rondom, tractiecontrole, drie rijmodi (sport, road en rain) en een USB-oplaadpunt. Daarbij hoort ook de koppelingsbekrachtiging waardoor het wat minder inspanning kost om te schakelen. Ook de barend spiegels zijn geheel standaard.

Op 18 januari zal de prijs bekend worden gemaakt. Dat valt samen met de persintroductie waar wij natuurlijk bij zijn!

Foto’s: Triumph

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.