Gerucht: nieuwe Honda CB900F Bol d’Or op komst

Exact veertig jaar na dato is de timing voor een nieuwe Bol d’Or perfect!

Het Japanse Young Machine schijnt te weten dat er een nieuwe versie van Honda’s legendarische CB900F Bol d’Or onderweg is. An sich zou de timing al perfect zijn – de eerste ‘Bol’ kwam in 1979 uit, dit jaar precies veertig jaar geleden – en aangezien Young Machine ook als eerste Suzuki’s nieuwe Katana durfde te melden, en gelijk kreeg, heeft het gerucht geloofwaardigheid.

Behalve dat men bij Young Machine bewezen heeft welingelicht te zijn, de timing op de vooravond van het veertigjarig jubileum meer dan klinkend is, heeft Honda nog een drijfveer een machine als de CB900F Bol d’Or nieuw leven in te blazen. Japans grootste motormerk zal namelijk met lede ogen aangezien hebben hoe dat Groene merk uit het land van de rijzende zon er met een groot deel van de markt vandoor ging afgelopen jaren. Voor een groot deel kwam dat op conto van de modern gelijnde – veel waar voor je geld – Z900 nakedbike, maar de daarvan afgeleide retro Z900RS doet ook zeker een duit in het zakje. 

Kawasaki heeft ermee bewezen dat een technisch moderne naked prima in een klassiek jasje gestoken kan worden, want het bodywork van de originele Z900 lijkt één op één overnomen te zijn; het werkt. Honda weet er zelf ook wel van, want een grote viercilinder retro hebben ze al in het gamma – in tweevoud zelfs. Die CB1100EX en CB1100RS zijn de belichaming van hoe een luxe neo-retro optisch kan kloppen en hoe heerlijk eenvoudig zo’n luchtgekoelde vierpitter lopen kan. Alleen dat prijskaartje…

Tweevoudige introductie?
De formule die Honda met een CB900F-reïncarnatie aan zal moeten houden, zal zeker focus op prijs moeten hebben willen ze Kawasaki’s Z900RS het vuur aan de schenen leggen. Om het genoemde kostenplaatje interessant te houden, zou platform delen – wat Yamaha bijvoorbeeld doet met de MT-09 en XSR900, Suzuki met de GSX-S1000 en de nieuwe Katana en Kawasaki dus met de Z900 zonder en de Z900 mét RS – een logische keuze zijn.

Young Machine oppert dan ook een mogelijke tweevoudige introductie, waarbij men gelijktijdig de jarige CB900F Bol d’Or nieuw leven inblaast én ook meteen de CB750 Four reanimeert. Die laatste is dit jaar namelijk vijftig jaar geworden. Kortom, een 900 en een 750 op eenzelfde basis met eenzelfde insteek. Dat zou de prijs kunnen drukken, zonder in te boeten op de hoogwaardige afwerking en sterke prijs-kwaliteitverhouding die bij Honda hoog in het vaandel staan.
Young Machine: 2019 Honda CB750 Four rendering
Zou Young Machine de geruchten goed opgevangen hebben dan is één ding helemaal top aan de mogelijke nieuwe retro-CB’s; het enige de Kawasaki Z900RS eigenlijk nog had mogen hebben. Een twin shock-achterwielophanging – alsjeblieft, dankjewel.

Computertekingen: Young Machine

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.