Gerucht: Honda CRF1100L Africa Twin in de maak

Een 1.080cc Africa Twin, en dan meteen een klein broertje erbij?

Dit gerucht is an sich al een interessante, maar de mogelijke bijkomstigheden maken het nog net dat beetje leuker; Honda zou werken aan een grotere Africa Twin en daarmee zou het tegelijkertijd de weg vrij maken voor een lichtgewicht middenklasse allroad – zei iemand daar Dominator?

Verschillende media melden verschillende zaken, maar allemaal komen ze terug bij een grotere CRF-twin met 1.080cc, een grotere brandstofvoorraad, modernere elektronica – TFT-dashboad, etcetera – en een flinke update voor het DCT. Maar voor we dieper in de materie duiken; waarom zou een nieuwe Africa Twin groter moeten zijn dan de huidige?

In 2014 kwam Honda met het met modder besmeurde True Adventure concept, waarvan toen meteen al geroepen werd ‘hoezee, een nieuwe Africa Twin!’, en zo bleek ook. In haast ongewijzigde – maar gelukkig niet ongewassen – staat werd het True Adventure concept volgens verwachting de CRF1000L Africa Twin. De eerste Africa Twin sinds de XRV750 in 2003 uit productie ging was een succesnummer voor Honda en kreeg verleden jaar een grotere – letterlijk; het zadel is 900mm hoog – toer- en reisgerichte broer in de vorm van de Africa Twin Adventure Sports. Ondanks die toevoeging, is de huidige CRF1000L dus alweer ruim vier jaar oud en een vervanger heeft grote schoenen te vullen.

Groeispurt
Op de vingers doortellend, zou een nieuwe Africa Twin op zijn vroegst eind 2019 gepresenteerd worden en dus in 2020 op de dealervloer staan, daarmee is Euro5-goedkeuring van vitaal belang. Dat zou een belangrijke indicator van de groeispurt zijn, want een groter blok hoeft minder zwaar belast te worden om eenzelfde vermogen te produceren. Dat het koppel waarschijnlijk ook een kleine toename zal zien is mooi meegenomen.

Dat er sprake zou zijn van een grotere tank kan enerzijds zijn omdat de gewone Africa Twin met 18,9 liter niet de grootste brandstofvoorraad van het segment heeft – terwijl de Adventure Sports met 30 liter wellicht weer wat zwaar is in bepaalde situaties. Om onder Euro5 nog eenzelfde actieradius te bewerkstelligen, kon de extra peut ook wel eens welkom zijn.

Bijvangst?
Momenteel concurreert de Africa Twin bij verstek met de grote jongens in het allroad-segment, terwijl hij met zijn 95 pk qua vermogen wat inlevert op zijn concurrenten. Een toename in cilinderinhoud kan dat iets of wat rechttrekken, terwijl het ook de weg vrijmaakt voor Honda om in het steeds zwaarder bevochten off-roadwaardige middenklasse-allroad-segment te springen.

Met de Ténéré 700 reanimeerde Yamaha onlangs een oude naam, die bij velen nostalgische beelden van de lichtvoetige Dakar-achtige reisenduro’s opwekte. Honda kan eenzelfde zet doen, door een vergelijkbare compacte, lichte en off-roadwaardige allroad neer te zetten – de Honda NX650 Dominator verliet in 2003 het toneel en een rentree zou bij een aantal liefhebbers heel welkom zijn. Een luchtgekoelde 644cc eencilinder zal er niet inzitten, maar mogelijk kan de staande twin uit de NC750-reeks in opgefriste dienst doen als krachtbron. 

Genoeg in de glazen bol getuurd; we wachten af!

Afbeelding: Honda / Motor.nl

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.