Aan de stroom

Acculaders (techniek)

Na de winter krijgen veel motorrijders problemen met hun accu, omdat die door zelfontlading te ver en te lang ontladen is. Je kunt het voorkomen en soms herstellen. Moderne acculaders kunnen namelijk veel, maar ze moeten bij je accu passen.

Motorfietsen krijgen steeds meer elektronica aan boord. Ze hebben motormanagementcomputers, antiblokkeerremsystemen, traction control, navigatie, alarmsystemen, soms zelfs keyless contact en actieve bochtverlichting. Steeds vaker zie je ook dat het elektrisch systeem van een motor niet meer uit simpele draden en schakelaars bestaat, maar dat de onderdelen van de motor met elkaar communiceren via een computernetwerk, een zogenaamd CAN-bus-systeem. Een probleem van al die systemen is dat ze geheugens hebben die worden gereset als de computers zonder spanning komen te staan. Ze staan dus altijd onder spanning en verbruiken zelfs in slaapstand stroom. Dat is geen probleem als je de motor regelmatig gebruikt, want dan wordt de accu op tijd weer opgeladen. Dat is ’s winters bij de meeste motorrijders een probleem. De motor staat weken en soms maanden stil. 

 

Sulfatering

Stilstand is bij ‘ouderwetse’ motoren al een probleem, omdat accu’s ook nog last hebben van zelfontlading. Ze verliezen dus vanzelf hun elektrische lading, zelfs als ze niet worden gebruikt. Het stroomverbruik van alle elektronica verergert dit probleem. Accu’s worden dus niet alleen sneller ontladen, maar raken bij stilstand ook ‘dieper’ ontladen. Dat doet een grote aanslag op de gezondheid van een accu. Bij het ontladen van een accu ontstaat namelijk loodsulfaat op de accuplaten. Hoe dikker die laag wordt, hoe moeilijker het is om die laag weer af te breken. Zeker als het langer duurt voordat de accu weer wordt opgeladen, want zo’n sulfaatlaag hardt in de loop der tijd uit. Daarom is nog belangrijker dan vroeger om de accu bij meer dan een week stilstand al aan een acculader te leggen.

 

Conventionele lader

Opladen is goed, maar je moet wel een moderne lader hebben. Een ouderwetse, ongeregelde 50Hz-acculader is namelijk niets meer dan een transformator met een gelijkrichter. De transformator zet 220 volt wisselspanning om in 13,7 volt wisselspanning. De gelijkrichter zet wisselspanning om in gelijkspanning dankzij een aantal circuits met slim geschakelde diodes. Een diode is een soort elektrische klapdeur. Je kunt er van de ene kant door, de andere kant op blokkeert hij. Door vier diodes in een vierkantje te zetten, ontstaat een patroon van eenrichtingsstraatjes, waar de stroom er altijd maar op één manier uit kan. Zo staat de positieve spanning altijd op dezelfde uitgang en de negatieve op de andere en wordt het dus gelijkspanning. Daar houdt de intelligentie van een dergelijke lader echter op. 

 

MOTO73 04/2019

Wil je veel meer lezen over acculaders? Je vindt het artikel hierover in MOTO73 04/2019! Koop het nummer hier in de webshop. De editie is ook tot en met 27 februari verkrijgbaar in de winkel

Foto: Peter Aansorgh, Centurion, Varta, Ctec, Fronius
Tekst: Peter Aansorgh

Dit artikel is geplaatst in: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op dit item zijn (nog) geen reacties.